Sparen
06/10/2021

Veilig internetbankieren doet u zo

Bron: Geschreven door Jonathan Carter, Manager IT Security bij MeDirect Malta

Nu online bankieren meer en meer de norm wordt, zijn criminelen constant op zoek naar nieuwe manieren om aan ons geld te geraken. Volgens Febelfin vonden er in 2020 meer internetfraudegevallen plaats. Dat internetfraude in 2020 toenam hoeft niet te verbazen aangezien veel fraudeurs van de coronacrisis geprofiteerd hebben en ingegaan zijn op de emotionele en actuele situatie waarin we ons bevonden. Vooral het fraudefenomeen phishing won aan terrein. Het is dus noodzakelijk om online bankdiensten te beveiligen maar ook is het van belang dat gebruikers zich bewust zijn van de risico’s. Gelukkig kan u er zelf ook voor zorgen dat u niet het slachtoffer wordt van online fraude.

Hoe veilig online bankieren?

  1. Gebruik sterke wachtwoorden

    Beveilig uw wachtwoorden! Als uw gegevens gestolen worden, dan zal een fraudeur uw gevonden wachtwoord op uw andere accounts uitproberen. Zorg voor een goede “hygiëne” van uw wachtwoorden door:

    • Uw wachtwoorden complex en uniek te maken;
    • Een combinatie van letters, symbolen en cijfers te gebruiken bij creatie van wachtwoord en
    • Een ander wachtwoord te gebruiken voor elke andere onlineservice waarvoor u zich inschrijft. Iedere keer dat u een account aanmaakt voor een onlineservice, maak dan een nieuw wachtwoord aan.

      Schrijf uw wachtwoorden nooit op een papiertje of bewaar het in uw handtas of portemonnee want vergeet niet dat uw gegevens leiden naar al uw onlineaccounts. Waar mogelijk, schakel multifactor-authenticatie (op meer dan één manier de identiteit van een gebruiker controleren) en/of biometrische authenticatie (de identiteit van de gebruiker wordt gecontroleerd via zijn of haar vingerafdruk, gezichtsherkenning, irisscan) in. Deze maatregelen verminderen drastisch het risico dat uw accounts aangetast worden.

  2. Bescherm uw toestel(len)

    Een van de grootste bedreigingen voor de online veiligheid is een aangetast toestel, of het nu om een computer of smartphone gaat. We raden u aan dat uw toestel aan de volgende eisen voldoet voor een optimale bescherming.
    • Het besturingssysteem en de applicaties zijn geüpdatet.
    • De apps op uw toestel zijn gedownload vanuit de officiële applicatie store op uw toestel.
    • De installatie van antivirussoftware op uw toestel is cruciaal en doe regelmatig updates van de software zodat u ook veilig online kan bankieren.
  3. Detecteer frauduleuze e-mails en berichten

    Een populaire methode gebruikt door fraudeurs is slachtoffers zo ver te krijgen om hun gebruikersnaam en wachtwoord te geven via email. Dit fenomeen heet phishing. Via phishing verzenden fraudeurs e-mails waarbij ze zich voordoen als uw bank of andere vertrouwde organisatie en spelen ze in op uw emoties door te melden dat iets dringend is. Op die manier proberen fraudeurs slachtoffers over te halen om hun persoonlijke informatie en andere veiligheidsgegevens door te geven. Meestal wordt het slachtoffer dan geleid naar een webpagina die heel gelijkaardig is aan de originele webpagina.

Hoe phishing opsporen?

Aan de hand van enkele tips kan u gemakkelijker fraudeurs ontmaskeren zodat u niet in de phishingval trapt.

  1. Wie is de afzender van de mail?

    Kijk uit voor vreemde websitelinks in mails, controleer of de websitelink (URL) authentiek is door over de link te “glijden” met uw muis om te kijken of de link verbonden is aan het bedrijf waar u mee te maken heeft.

  2. Wat staat er in het mailbericht?

    Hou ook rekening met wat er in het bericht staat. Fraudeurs vragen vaak dat u dringend iets moet uitvoeren.

  3. Hoe wordt u begroet in het mailbericht?

    Fraudeurs spreken u niet persoonlijk aan maar gebruiken eerder een algemene begroeting.

Phishing
Voorbeeld phishing

Smishing

Naast phishing is er een nieuw vorm van fraude opgedoken bij een aantal banken, smishing. Zeker tijdens de coronapandemie kwam dit meer voor. Bij smishing krijgt het slachtoffer een sms die zogezegd van een vertrouwde organisatie komt. Bepaalde indicatoren tonen aan dat het om fraudeurs gaat. Dit zijn vaak dezelfde als bij phishing. Zo moet u letten op de algemene begroeting en de urgentie van het bericht en het feit dat er naar uw persoonlijke informatie wordt gevraagd.

"Naast phishing is een nieuwe fraudevorm opgedoken: smishing.”

Smishing
Voorbeeld smishing

Rapporteer frauduleuze e-mails en berichten

Wanneer u vermoedt dat u het slachtoffer zou kunnen zijn van phishing of smishing, reageer dan snel door uw bank en de politie te verwittigen over een vermoedelijk fraudegeval. Het is ook aangeraden dat u zelf al de nodige maatregelen neemt door uw wachtwoorden meteen te veranderen om verder misbruik te voorkomen.

"Onthoud altijd dat wanneer een verzoek verdacht lijkt, het dat meestal ook is!”

Onthoud altijd dat wanneer een verzoek verdacht lijkt, het dat meestal ook is! Wees op uw hoede bij ongewone verzoeken en vertrouw op uw intuïtie.

MeDirect contacteert u nooit via e-mail of sms om uw gegevens te verzenden of te updaten. We beweren ook nooit dat uw accounts worden verwijderd of geblokkeerd in het geval u niet meteen op dat bericht antwoordt en actie onderneemt. MeDirect investeert en zal ook altijd veel blijven investeren om haar klanten te beschermen en een veilige bankervaring te bieden.

Meer weten over veilig bankieren bij MeDirect? Ga naar onze webpagina over veiligheidsbewustzijn voor meer informatie.