Wat moet ik doen als mijn kaart verloren of gestolen is?

Vindt u uw kaart niet terug? Ga dan naar het tabblad “Kaarten” in de MeDirect-app of via de online banking website, klik op “Instellingen” en daarna op de optie “Verloren of gestolen kaart melden”. U kan ook onmiddellijk contact met ons opnemen via (+32) 2 887 20 05 (tijdens de kantooruren) of via (+32) 2 887 20 04 (buiten de kantooruren). Als u uw kaart als verloren of gestolen opgeeft, wordt deze automatisch geblokkeerd.

MeDirect kantooruren: Maa – Vrij: 09:00 tot 20:00, Zat: 09:00 tot 14:00.

Hoe zal ik gecontacteerd worden als er een probleem is met mijn kaart?

MeDirect zal nooit contact met u opnemen via sms, e-mail of telefoon i.v.m. problemen met uw kaart. Klik dus nooit op een link die u via zo’n kanaal ontvangt en geef ook nooit uw geheime code of kaartnummer door. MeDirect neemt altijd contact met u op via beveiligd bericht.

Twijfelt u over een ontvangen bericht? Klik dan in geen enkel geval op de link en neem eerst en vooral direct contact met ons op via (+32) 2 887 20 05 (tijdens de kantooruren) of (+32) 2 887 20 04 (buiten de kantooruren).

MeDirect kantooruren: Maa – Vrij: 09:00 tot 20:00, Zat: 09:00 tot 14:00.

Hoe vraag ik een kaart aan?

Om een kaart te bestellen, hebt u een zichtrekening op eigen naam nodig. Log in op de MeDirect-app of via de online banking website en ga naar het tabblad “Kaarten”. Daar kan u voor een virtuele en/of fysieke kaart kiezen.

Als u een fysieke kaart bestelt, vragen we u om uw afleveradres te bevestigen en een pincode voor uw kaart aan te maken. Deze pincode is nodig voor geldopnames en betalingen met de kaart (behalve contactloze betalingen van minder dan 50 euro, zie hieronder).

Van welke rekening wordt mijn geld gedebiteerd als ik met mijn kaart betaal?

Wanneer u met uw kaart betaalt, wordt het bedrag gedebiteerd van uw zichtrekening op eigen naam die dezelfde valuta als de transactie heeft. Als u geen zichtrekening in deze valuta hebt, of als u onvoldoende saldo op deze rekening hebt, dan wordt het bedrag gedebiteerd van uw zichtrekening in euro of van de zichtrekening in vreemde valuta die het hoogste saldo heeft (wanneer uw saldo op uw zichtrekening in euro onvoldoende is). Wanneer de gedebiteerde rekening niet de valuta van de betaling bezit, worden er wisselkosten in rekening gebracht (zie het tarieven- en kostenoverzicht voor meer informatie).

Kan ik mijn kaart internationaal gebruiken?

Ja, u kan uw kaart overal gebruiken waar Mastercard aanvaard wordt. Om wisselkosten te vermijden, kan u rekeningen openen in verschillende vreemde valuta’s (USD, GBP, CHF en NOK). U kan altijd uw rekeningen raadplegen door op “Kaarten” te klikken, gevolgd door “Instellingen” en “Gekoppelde rekeningen”.

Kan ik met mijn kaart online betalen?

Ja, u kan met uw fysieke en/of virtuele kaarten online betalen. Mogelijk ontvangt u een melding in uw mobiele app om de betaling goed te keuren. Ziet u de automatische pop-up niet verschijnen wanneer u inlogt op de app? Ga dan naar het tabblad “Meer” en kies voor “Autorisaties” om het autorisatieverzoek terug te vinden. Soms wordt u ook naar de privéwebsite van MeDirect doorverwezen om de betaling goed te keuren, maar het gebruik van de MeDirect-app maakt de autorisatie veel makkelijker

Wat is de limiet van mijn kaart?

Per dag kan u tot een maximumbedrag van € 5000 aankopen doen en per week is dit € 10 000. De opnamelimiet bij geldautomaten is € 1000 per dag en € 3000 per week.

Er kunnen kosten van toepassing zijn voor betalingen en opnames in andere valuta’s dan euro. Deze kan u terugvinden in ons tarieven- en kostenoverzicht. Als u in het buitenland geld opneemt, kan de geldautomaat ook kosten in rekening brengen.

Contactloze betalingen waarvoor geen pincode nodig is, zijn beperkt tot € 50 per transactie. Wanneer u in totaal voor € 100 aan opeenvolgende contactloze transacties uitvoert, moet u om veiligheidsredenen uw pincode gebruiken.

Is de fysieke kaart contactloos?

Ja, de fysieke kaart ondersteunt contactloze transacties. De contactloze functie wordt automatisch geactiveerd na de eerste transactie bij een geldautomaat of betaalterminal (door uw pincode in te voeren).

Wat moet ik doen als mijn fysieke kaart niet werkt bij een betaalterminal of geldautomaat?

Probeer te betalen door de optie Chip en PIN van de kaart te gebruiken. Dit is in eerste instantie nodig om de contactloze functie te activeren als u geprobeerd hebt om de contactloze optie te gebruiken.

Wordt de transactie nog steeds geweigerd?

  • Vraag uw verkoper of Debit Mastercard als betaalmethode geaccepteerd wordt. De kaart wordt bij de meeste Belgische betaalautomaten aanvaard, maar er kunnen uitzonderingen zijn.
  • Probeer een andere geldautomaat of betaalautomaat.
  • Controleer of uw voldoende saldo hebt en of de kaart actief is door in te loggen op uw app of uw persoonlijke platform.

Werkt de kaart niet omwille van technische redenen? Ga dan naar “Instellingen” en klik op “Mijn kaart vervangen”. Zorg ervoor dat u de defecte fysieke kaart ongeldig maakt door deze in stukken te knippen.