Veiligheid

Kan ik mijn veiligheids- en contactgegevens wijzigen?

U kunt uw veiligheidsgegevens (wachtwoord en veiligheidswoord) ) veranderen door in te loggen op uw beveiligde website en in uw Home pagina op ‘Profiel’ te klikken. U kan daar tevens de aanpassing van uw adres, e-mail en GSM nummer doorgeven.

Hoe wordt de basisrente en de getrouwheidspremie berekend en uitbetaald?

De basisrente is van toepassing vanaf de eerste dag van storting voor MeDirect Fidelity Sparen tot de dag van opvraging. Deze basisrente wordt op jaarbasis berekend en jaarlijks betaald, telkens op 1 januari of op het moment dat u de spaarrekening afsluit. De getrouwheidspremie krijgt u voor elke storting die 12 opeenvolgende maanden op de rekening staat. U ontvangt deze op de eerste dag van het kwartaal volgend op het moment dat u deze getrouwheidspremie heeft behaald: 1 januari, 1 april, 1 juli en 1 oktober of op het moment dat u de spaarrekening afsluit. De geldende getrouwheidspremie op het moment van storting of aan de start van een nieuwe periode zal steeds van toepassing blijven voor een periode van 12 maanden.

Hoe zijn mijn effecten beschermd?

De klant blijft eigenaar van de effecten die hij in bewaring houdt bij MeDirect. Hij beschikt over een rechtstreeks revindicatierecht, wat inhoudt dat de effecten hem moeten worden teruggegeven door de curator en niet in de boedel van een eventueel faillissement van de bank kunnen vallen. Deze teruggave zal gebeuren door overdracht op een effectenrekening van de klant bij een andere instelling, ongeacht de waarde van deze effecten. Dankzij deze stevige waarborg is het risico zéér beperkt dat de klant al zijn effecten niet zou recupereren. Mocht dit uitzonderlijk toch het geval zijn en de klant het revindicatierecht niet kan uitoefenen, geniet de klant van een beschermingsregeling tot €20.000 per persoon. Gedetailleerde informatie over de door het Beschermingsfonds gedekte financiële instrumenten, is te vinden op de website https://www.protectionfund.be. Om misverstanden te vermijden: de beschermingsregeling biedt geen enkele dekking tegen een eventueel waardeverlies van de effecten.

Hoe kan ik inloggen op de vernieuwde beveiligde site?

1. Gebruik eerst uw gebruikersgegevens in zoals u vroeger deed: U heeft hiervoor uw zelfgekozen gebruikersnaam nodig en uw familienaam. Voer dan de veiligheidsvragen in: uw wachtwoord, een antwoord op een veiligheidsvraag en uw PIN code. 2. Nu kunt u uw nieuwe login gegevens instellen: U heeft hiervoor uw nieuwe gebruikersnaam nodig, u kan deze niet meer zelf kiezen en is uw MeDirect klantennummer. We hebben u dit nummer per mail bezorgd. U vindt ook deze gebruikersnaam of klantennummer terug op uw rekeningafschriften. Indien u dit nummer niet terugvindt, gelieve ons hiervoor de contacteren. Stel uw zelfgekozen wachtwoord in. Stel uw zelfgekozen veiligheidswoord in. Dit heeft u nodig om uw wachtwoord te herstellen indien u uw wachtwoord bent vergeten. Bevestig nu door de SMS code in te voeren die MeDirect u heeft gestuurd. Nu kunt u inloggen met uw nieuwe gegevens om toegang te krijgen tot de vernieuwde MeDirect website.

Wat zijn de voorwaarden waaraan een organisatie moet voldoen om uw gegevens te mogen gebruiken?

De GDPR wetgeving stipuleert dat tenminste aan één van de volgende voorwaarden dient voldaan te worden om uw persoonsgegevens te mogen verwerken: Actieve toestemming: Elke persoon die actief zijn toestemming heeft verleend om zijn persoonsgegevens te mogen gebruiken. Deze toestemming kan zowel digitaal als op papier bekomen worden. Contract: Het verwerken van persoonsgegevens kan nodig zijn om bepaalde contractuele verplichtingen te voldoen. Wettelijke verplichting: Het verwerken van persoonsgegevens kan kaderen om wettelijke verplichtingen na te komen. 

Wat is itsme®?

itsme® is een app waarmee u uw identiteit op een veilige, gemakkelijke en betrouwbare manier kan bevestigen via uw mobiele telefoon. Om de itsme®-app te gebruiken, dient u zicht te registreren op de itsme®-website, via deze link.