Picture your Future. Save for it by earning 1.5% on a 1-year Term Deposit Account! Learn more.

Hoe kan ik phishing herkennen?

Bron: MeDirect

Een verdachte sms of e-mail ontvangen in naam van MeDirect? En twijfelt u of het gaat over een officieel bericht van onze bank? Grote kans dat het om phishing gaat: een oplichtingstechniek die elk jaar meer slachtoffers maakt. In 2022 alleen al werden Belgische internetgebruikers voor zo’n 39,8 miljoen euro opgelicht. In deze blogpost geven wij tips om deze fraudetechniek beter te herkennen.

Wat is phishing?

Kortom: phishing is online fraude waarbij oplichters zich voordoen als uw financiële instelling. Hun doel is om te misleiden en ervoor te zorgen dat u uw persoonlijke gegevens of bankgegevens deelt. Dit gebeurt op meerdere manieren: via e-mail, via pop-upvensters in uw browser of telefonisch.

Via e-mail

De meest voorkomende vorm van phishing? Dat is e-mailphishing. Fraudeurs sturen mails die sterk lijken op officiële communicatie van financiële instellingen. Onder andere het logo en de huisstijl worden nagebootst om zo geloofwaardig mogelijk te lijken en om u uw bankgegevens te doen aanpassen, controleren of updaten. Vaak halen ze veiligheidsredenen, standaardcontroles of andere redenen aan.

Een sterk vermoeden dat het om phishing gaat? Klik dan zeker niet op de link in de e-mail die u ontvangen hebt. Deze link leidt automatisch naar een frauduleuze website waar uw persoonlijke gegevens opgevraagd worden. Neem in plaats daarvan direct contact op met ons customer service-team om de phishing-email te melden. Daarna nemen zij het voor u over.

Via telefoon of sms

Online oplichting beperkt zich niet tot e-mails, integendeel. Fraudeurs kunnen u ook opbellen of sms’en sturen. Hierbij doen ze zich voor als medewerkers van uw financiële instelling of externe partners zoals ITSME die u op de hoogte brengen van eventuele problemen met uw rekening. Om alles na te gaan, vragen ze naar uw persoonlijke gegevens.

Ook hier hetzelfde advies: geef bij het minste vermoeden zeker geen persoonlijke gegevens door zoals wachtwoorden of rekeningnummers. Bel onze klantendienst en zij doen het nodige.

Hoe herkent u een mogelijke phishingmail?

  • Phishingmails zijn vaak geschreven in slecht Nederlands. Ze bevatten spellingsfouten of foutieve zinsconstructies. Soms zijn ze zelfs geschreven in een vreemde taal. Bij uw bank heeft u uw voorkeurstaal opgegeven en uw bank zal altijd communicatie sturen in deze taal.
  • Een phishingmail valt ook te herkennen aan de afzender. In de meeste gevallen is dit een vals e-mailadres en is het adres ook niet afkomstig van een veilige afzender.
  • Vaak wordt er gevraagd om te klikken op een link om uw persoonlijk gegevens te controleren. Soms wordt er zelfs gedreigd met gevolgen als u dat niet doet.
  • De e-mail wordt mogelijk aangeduid als spam in uw inbox.
  • Als u op een link klikt in zo’n mails, wordt u omgeleid naar een valse website. Deze zal, in tegenstelling tot die van uw bank, geen veilige verbinding hebben.

Safeonwebs browserextensie

Om u nog beter te beschermen tegen phishing kan u ook een handige tool gebruiken: de browserextensie van Safeonweb voor Chrome. Deze tool helpt u bij het bepalen van de betrouwbaarheid van de websites die u bezoekt door ze een vertrouwensniveau toe te kennen (hoog, gemiddeld of laag). Het waarschuwt u als u op een onbeveiligde website surft waar het gevaarlijk is om uw gegevens in te voeren. De browserextensie downloaden kan hier.

Meer weten over de laatste fraudetechnieken? En op zoek naar meer tips om u ertegen te beschermen? Bekijk dan zeker onze andere artikels over cyberveiligheid op onze cybersecurity-pagina.