Picture your Future. Save for it by earning 1.5% on a 1-year Term Deposit Account! Learn more.

Online veiligheid en communicatie van uw bank

Bron: MeDirect

In een wereld die steeds digitaler wordt, is het essentieel dat u uw financiële informatie goed beschermt. Om fraude en phishing te vermijden, is het goed dat u weet welke communicatiekanalen wij gebruiken en op welke elementen u best let. Ook kan u een reeks maatregelen nemen om u zo goed mogelijk te beschermen en om fraudeurs een stap voor te zijn.

Hoe wij met u communiceren

Wij gebruiken verschillende communicatiekanalen: e-mail, telefoon en beveiligde berichten. Als u weet hoe MeDirect gewoonlijk contact met u opneemt, kunt u pogingen tot oplichterij makkelijker herkennen. Dit zijn de kanalen die wij gewoonlijk gebruiken om met u te communiceren:

  • E-mail: algemeen gezien sturen wij marketingberichten en -informatie via e-mail. Om te weten of een e-mail echt van MeDirect afkomstig is, controleert u best of het e-mailadres de officiële domeinnaam van de bank bevat (medirect.be). Vertrouw nooit ongevraagde mails die u om persoonlijke en financiële informatie vragen. Controleer altijd het e-mailadres van de afzender: zo weet u zeker dat het e-mailadres echt is.
  • Telefoon: wij bellen onze klanten om te antwoorden op eventuele vragen of als wij van een klant meer informatie nodig hebben. De medewerkers van onze klantendienst stellen zich altijd voor en gebruiken altijd het officiële telefoonnummer van de MeDirect-klantendienst (02 518 0000).
  • Sms: soms sturen we een sms met een code, transactiemeldingen en notificaties. Bijvoorbeeld als de verbinding met een mobiel apparaat verbroken is. Wat voor e-mails geldt, geldt ook voor sms’en: vertrouw nooit ongevraagde sms-berichten die om persoonlijke en financiële informatie vragen. We vragen u nooit gevoelige informatie via sms.

Enkele tips om u te wapenen tegen pogingen tot oplichterij en phishing

Natuurlijk doen wij er alles aan om uw online veiligheid te garanderen, maar blijf zeker ook waakzaam. Ook in alle communicatie tussen uzelf en MeDirect. Door deze tips in het achterhoofd te houden, krijgen fraudeurs geen kans.

Controleer de gegevens van de afzender

Controleer altijd of e-mails, telefoonoproepen of sms-berichten die van MeDirect afkomstig lijken te zijn, echt zijn. Herkent u de officiële domeinnaam? De contactnummers? De naam van de vertegenwoordigers van de bank?

Gebruik de officiële communicatiekanalen

Twijfelt u over een bericht? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen om het te controleren. Doe dat altijd via een beveiligd bericht in online banking of door de klantendienst te bellen. Gebruik vooral geen contactgegevens uit verdachte e-mails of sms-berichten.

Bescherm uw persoonlijke gegevens

Wij vragen u nooit via e-mail of via de telefoon om gevoelige informatie, zoals uw pincode of uw wachtwoord. Het is wel mogelijk dat we uw rekeningnummer bij MeDirect vragen om u te identificeren. Wees voorzichtig als iemand u dergelijke informatie vraagt en geef verdachte aanvragen aan ons door.

Installeer de recentste software

Controleer of het besturingssysteem en de beveiligingssoftware van uw apparaten up-to-date zijn. Zo weet u zeker dat u optimaal bent beschermd tegen malware en phishingpogingen die het gemunt hebben op uw persoonlijke gegevens.

Informeer u

Informeer u over de meest gebruikte phishing- en oplichtingstechnieken. Onze veiligheidsblog is een ideaal hulpmiddel om frauduleuze activiteiten te herkennen en melden. Ook vindt u er tal van tips om veiliger gebruik te maken van het internet en onze online diensten.

Meld elke verdachte activiteit

Lijkt een bericht ook maar enigszins twijfelachtig of verdacht? Aarzel dan niet om onze klantendienst te bellen (02 518 0000) of te mailen ([email protected]). Of gebruik de knop ‘Fraude melden’ in uw bankapp of in online banking. Zelfs buiten de kantooruren kan u contact met ons opnemen om fraude te melden.

Door waakzaam te zijn en deze tips te volgen, helpt u om uw persoonlijke en financiële informatie te beschermen tegen oplichters. Zoals u weet, veranderen hun methoden en technieken continu. Daarom werken wij onze blog regelmatig bij, om u op de hoogte te houden van de actualiteit op het vlak van online veiligheid en de laatste oplichtingspraktijken. Wilt u nog meer goede raad om u te beschermen tegen fraude op het internet? Lees al onze tips op onze pagina over Veiligheidsbewustzijn.

Alle nieuwsartikels

Money muling: een toenemend fenomeen 

Bron: MeDirect Criminelen worden steeds vindingrijker als het gaat om het witwassen van de opbrengsten van hun illegale activiteiten en twijfelen niet om derde partijen