MeDirect rekent geen kosten aan wanneer je een rekening opent en beheert. Voor meer informatie over onze kosten, kan je ons Tarieven- en Kostenoverzicht bekijken.
Archives: FAQs
Hoe stort ik geld op mijn rekening?
Je hoeft enkel een overschrijving uit te voeren vanuit een externe bank naar jouw rekening bij MeDirect.
Kan ik meer dan één gereglementeerde spaarrekening openen?
Ja, elke klant kan één gereglementeerde spaarrekening van elk type gereglementeerde spaarrekening openen die MeDirect aanbiedt, hetzij persoonlijk of gezamenlijk. Momenteel bied MeDirect 3 types gereglementeerde spaarrekeningen aan. Een eerste storting op een gereglementeerde spaarrekening kan worden geinitieerd van een bankrekening bij een andere bank.
Krijg ik ook advies bij de modelportefeuilles?
De modelportefeuille is een gespreide korf van fondsen die u met één muisklik kunt aankopen, maar houdt geen enkel beleggingsadvies in. U beslist zelf al dan niet te beleggen in deze korf van fondsen. U moet de wettelijk verplichte documenten van alle fondsen zorgvuldig door te nemen, zoals het prospectus en KIID. Zo weet u waarin u belegt. De modelportefeuilles worden op basis van ‘execution only’ aangeboden, dus MeDirect beheert die niet voor u. U dient uw belegging zelf verder op te volgen.
Kan ik een bedrag opvragen van mijn MeDirect Fidelity Sparen rekening?
U kunt op elk moment een bedrag opvragen van de gereglementeerde spaarrekening. U dient er wel rekening mee te houden dat u mogelijks de getrouwheidspremie of een deel hiervan verliest op bedragen die niet gedurende 12 opeenvolgende maanden op de rekening staan. Op uw homebanking kunt u steeds een simulatie hiervoor maken.
Hoe gebeurt de betaling van de dividenden bij de modelportefeuille ‘Inkomen’?
Telkens wanneer dividend wordt uitbetaald van een fonds in deze portefeuille, zal dit bedrag worden gestort op de Geldrekening die bij uw Modelportefeuille hoort. U heeft dan de keuze om dit bedrag naar uw andere MeDirect-rekeningen over te schrijven of naar uw gekoppelde rekening.
Waar kan ik de vervaldatum van de opvraging bekijken van mijn ME spaarrekening?
Op de Homepagina, u klikt op ‘Details’ van de ME1, ME3, ME6 of ME12 rekening waarvan u de opvraging reeds heeft ingediend. Vervolgens klapt u de informatie over de opvragingen uit door op het plus (+) teken te klikken. Zo krijgt u alle informatie te zien, inclusief de vervaldatum van de opvraging.
Wanneer worden de maandelijkse bijdragen uitgevoerd?
De maandelijkse bijdrage wordt op de 20ste van elke maand verwerkt of op de eerstvolgende werkdag als de 20ste geen werkdag is. Deze bijdrage wordt afgenomen van de Geldrekening die bij uw Modelportefeuille hoort. Als er onvoldoende saldo op uw Geldrekening staat, wordt uw bijdrage niet verwerkt.
Als u uw Modelportefeuille vóór de 10de van de maand voor de eerste keer heeft aangekocht, dan zal de eerste maandelijkse bijdrage in dezelfde maand worden uitgevoerd. Als u uw Modelportefeuille na de 10de van de maand heeft aangekocht, dan zal de eerste maandelijkse bijdrage in daaropvolgende maand worden verwerkt.
Wat als ik het geld van mijn ME Spaarrekening nu nodig heb?
Wanneer u via de beveiligde website geld wenst af te halen van uw ME Spaarrekening, dient u rekening te houden met volgende opzegperiodes:
- ME1: 1 maand
- ME3: 3 maanden
- ME6: 6 maanden
- ME12: 12 maanden
U kunt geen geld afhalen van uw ME Spaarrekening zonder deze opzegperiodes te respecteren.
Kan ik een extra bedrag bijstorten in mijn modelportefeuille?
U kunt een extra bedrag bijstorten volgens de actuele wegingen van de fondsen op dat moment. U kunt zelf dit bedrag bijstorten via de beveiligde website. U kiest de modelportefeuille via ‘Mijn beleggingsoverzicht’ en verder de knop ‘Extra bedrag toevoegen’. Het minimum bedrag hiervoor is 2.500 EUR.