Veiligheid

Hoe is mijn spaargeld beschermd?

Tegoeden op spaarrekeningen bij MeDirect Bank NV (die een Belgische bank naar Belgisch recht is met een Belgische banklicentie) zijn beschermd onder het depositogarantiestelsel tot €100.000 per persoon. Spaargelden boven de €100.000 kunnen mogelijks worden omgezet in aandelen (bail-in) hetzij geheel of gedeeltelijk verloren gaan in geval van (dreigend) faillissement van de bank. Lees hier de Informatiefiche over de Depositobescherming.

Wanneer ontvang ik een SMS?

Om in te loggen op de vernieuwde website, heeft u ten eerste uw gebruikersnaam en uw zelfgekozen wachtwoord nodig. Vervolgens krijgt u van ons de SMS code toegestuurd ter identificatie. Door verschillende manieren van inloggen te gebruiken, zijn wij zeker dat u de correcte persoon bent om toegang tot de rekeningen te geven. Verder dient u uitgaande betalingen ook steeds te ondertekenen met de SMS code die telkens wordt verstuurd naar uw GSM nummer.

Hoe zorgt MeDirect ervoor dat mijn beleggingen worden beschermd ongeacht wat er gebeurt?

Alle beleggingen van klanten worden ondergebracht op gescheiden beleggingsrekeningen bij robuuste en betrouwbare bewaarders (custodians genaamd). Deze rekeningen worden gehouden op naam van MeDirect als gevolmachtigde voor haar klanten en dus zeker niet in MeDirects eigen naam. Dit betekent dat, wat er ook met MeDirect gebeurt, alle beleggingen op deze gescheiden rekeningen blijven staan op naam van onze klanten in alle veiligheid.

Wat kan ik doen om de veiligheid van elektronisch bankieren te garanderen?

Als eerste brengt u ons zo snel als mogelijk op de hoogte indien uw GSM nummer of email adres is gewijzigd. Indien u verdachte e-mails (phishing mails) zou ontvangen, uit naam van MeDirect, gelieve ons hiervan op de hoogte te brengen. Open deze mail niet of geef in geen geval gegevens door of klik niet op een link. Wij zullen de bevoegde instanties hiervan verwittigen. Geef ook geen persoonlijke details door via de telefoon. Verder raden wij u ook aan om bijvoorbeeld uw gebruikersnaam niet te bewaren op een openbare computer en uw wachtwoord en veiligheidswoord geheim te houden. Stuur ons enkel financiële of persoonlijke informatie door via een beveiligd bericht. U houdt zelf ook best de beveiliging van uw computer up-to-date door steeds de laatste versie van uw antivirusprogramma te installeren en de laatste versie van uw gebruikte browser. Indien u een draadloos netwerk gebruikt, installeert u ook best een extra beveiliging hiervoor zodat niet iedereen dit kan gebruiken. Indien u klaar bent met uw MeDirect bankzaken te regelen, log steeds volledig uit en sluit het browservenster.

Wat doet MeDirect om de veiligheid van elektronisch bankieren te garanderen?

MeDirect legt telkens een beveiligde verbinding tussen uw computer of ander toestel en de beveiligde website. Dit kan u zelf nagaan in uw URL adresbalk van uw browser, daar staat https://secure.medirect.be/banking/abaxx-?%24part=Welcome.content.login&lang=nl. Zo bent u zeker van een beveiligde verbinding. Verder moet u zich aanmelden met uw gebruikersnaam en uw zelfgekozen wachtwoord. Als laatste stap krijgt u van ons nog een SMS code toegestuurd ter verificatie. Door verschillende manieren van aanmelden te gebruiken, zijn wij zeker dat u de correcte persoon bent om toegang tot de rekeningen te geven. Verder dient u transacties ook steeds te ondertekenen met de SMS code. Wij zullen u nooit contacteren per email om persoonlijke of log-in gegevens door te sturen. Hiervoor gebruiken wij steeds ons berichtendienst, toegankelijk via de beveiligde website.

Wat is mijn gebruikersnaam?

Uw klantnummer is uw nieuwe gebruikersnaam. U kunt deze terugvinden op uw rekeninguittreksels, en ook in de email die wij u hebben gestuurd betreffende de vernieuwde website.

Hoe kan ik mijn inloggegevens terug aanvragen?

Indien u niet meer beschikt over uw wachtwoord, dient u tijdens het inloggen op de optie ‘wachtwoord vergeten’ te klikken. Hierna zal u worden gevraagd naar uw veiligheidswoord en een SMS code. Zodra u deze gegevens heeft ingevuld, ontvangt u een e-mail op het e-mailadres dat bij ons geregistreerd staat, waarmee u uw wachtwoord opnieuw kan instellen. Merk op dat deze e-mail slechts voor korte tijd geldig is. Indien u niet meer beschikt over uw veiligheidswoord, gelieve telefonisch contact met ons op te nemen.