Beveiliging bij MeDirect
Valse werknemers
Uw bank vraagt nooit naar uw bankgegevens of naar de pincode van uw bankkaart.


Tegen wie praat ik?
Fraudeurs kunnen zich voordoen als medewerkers van uw bank, de politie of andere officiële instanties zoals ItsMe of Card Stop om u te misleiden.
Deze oplichters bellen u vaak op met de bewering dat uw rekening vermoedelijk te kampen heeft met fraude. Ze stellen bijvoorbeeld voor om bij u thuis langs te komen om uw bankkaarten en andere waardevolle spullen “veilig te stellen”, terwijl ze van de situatie misbruik maken om ze te stelen.
Hun doel is om uw pincodes te bemachtigen en ze kunnen u ook vragen om software te installeren of geld over te maken naar een zogenaamd beveiligde rekening. Deze fraudeurs richten zich vaak op ouderen.
Tips om valse werknemers of vertegenwoordigers te herkennen/vermijden

Onverwacht contact
Een zelfverklaarde bankmedewerker, politieagent, ItsMe-medewerker of andere vertegenwoordiger neemt onverwacht contact met u op en beweert dat er fraude is gepleegd op uw rekening.

Dringende actie
Oplichters dringen erop aan om onmiddellijk actie te ondernemen. Zo stellen ze bijvoorbeeld voor om direct naar u thuis te komen of vragen ze u om dringende stappen te ondernemen.

Geheime codes
Fraudeurs vragen om uw geheime codes, zoals de pincode van uw bankkaart of codes die door uw kaartlezer gegenereerd worden. Dit doen ze via de telefoon, een video-gesprek of een persoonlijk bezoek. Deel uw geheime codes nooit met een andere persoon.

Tegen wie praat ik?
Fraudeurs kunnen zich voordoen als medewerkers van uw bank, de politie of andere officiële instanties zoals ItsMe of Card Stop om u te misleiden.
Deze oplichters bellen u vaak op met de bewering dat uw rekening vermoedelijk te kampen heeft met fraude. Ze stellen bijvoorbeeld voor om bij u thuis langs te komen om uw bankkaarten en andere waardevolle spullen “veilig te stellen”, terwijl ze van de situatie misbruik maken om ze te stelen.
Hun doel is om uw pincodes te bemachtigen en ze kunnen u ook vragen om software te installeren of geld over te maken naar een zogenaamd beveiligde rekening. Deze fraudeurs focussen zich vaak op ouderen.

Persoonlijke informatie
De fraudeur probeert uw vertrouwen te winnen door persoonlijke informatie zoals uw naam, telefoonnummer en geboortedatum te gebruiken.

Acties uitvoeren
Fraudeurs kunnen u vragen om software op uw computer te installeren, uw scherm te delen, geld over te maken naar een “beveiligde” rekening, betalingsopdrachten te annuleren of uit te voeren, enz. Weiger altijd om deze acties uit te voeren!