Bron: Febelfin.
Een onbekend nummer belt. Een zogenaamde medewerker van Card Stop vertelt u dat er frauduleuze transacties vastgesteld zijn op uw rekening. Het klinkt dringend, maar is het wel echt? Niets is minder waar: het gaat hier over fraude. Met een paar eenvoudige tips kan u dit op tijd doorzien en uzelf beschermen.
Oplichters gaan steeds inventiever te werk. Zo doen ze zich vaak voor als medewerkers van Card Stop en bellen ze potentiële slachtoffers op om te melden dat er fraude zou gepleegd zijn op hun rekening.
Daarna proberen ze met enkele technieken persoonlijke gegevens te bemachtigen. Ze vragen bijvoorbeeld om een app op de smartphone te installeren. Het doel is duidelijk: de rekening van het slachtoffer plunderen.
Goed om te weten
- Onthoud dat Card Stop kaarthouders nooit proactief belt om fraude te melden. Hang dus onmiddellijk op als een persoon in naam van Card Stop vraagt om actie te ondernemen.
- Geef nooit uw pincode of andere codes door aan de telefoon. Card Stop, of een bank, zal deze gegevens nooit telefonisch vragen.
- Bevestig of annuleer geen acties via identificatiemiddelen zoals uw bankkaartlezer of itsme® als u telefonisch deze vraag krijgt.
Vermoeden van fraude
Een vermoeden van fraude of phishing? Contacteer onmiddellijk onze klantendienst om uw rekeningen te blokkeren. Zowel tijdens als buiten de kantooruren zijn we beschikbaar om te helpen.
- Tijdens de kantooruren op (+32) 2 887 20 05: ma–vrij (09:00 – 20:00), za (9:00 – 14:00)
- Buiten de kantooruren op (+32) 2 887 20 04: ma–vrij (20:00 – 9:00), za (14:00 – 00:00), zondag/vakantie (00:00 – 23:59)
Voor meer informatie, ga naar onze MeDirect-contactpagina.
Ontdek meer cybersecuritytips
Op de hoogte blijven van de laatste cybersecurity-tips? Schrijf u in op onze maandelijkse nieuwsbrief om onze tips als eerste te ontvangen of ontdek onze vorige artikels op de MeDirect-blog: