Bron: MeDirect.
Valse bankmedewerkers die slachtoffers opbellen om hun bankkaart te bemachtigen. Of oplichters die online valse kredieten aanbieden. Steeds meer Belgen worden op dit moment geconfronteerd met verschillende soorten fraude. En het aantal gevallen neemt ook aan sneltempo toe. Welke signalen geven weg dat het om fraude gaat? En vooral: hoe kan u ze op tijd herkennen? Ontdek onze tips.
Kaartophalers
Febelfin en het Parket van Antwerpen roepen op om extra op te letten voor kaartophalers die nu actief zijn. Deze oplichters doen zich voor als bankmedewerkers en bellen slachtoffers op om hen te verwittigen dat hun kaart vervangen zou moeten worden. De aangehaalde redenen? De kaart zou vervallen zijn of kampen met een probleem.
Daarna proberen ze om thuis langs te komen. Het doel is dan om de bankkaart op te halen en de pincode in handen te krijgen. Vaak proberen ze hun slachtoffers ook te overhalen om andere waardevolle spullen mee te geven om deze in veiligheid te brengen. Denk bijvoorbeeld aan cash of juwelen.
Onze tips
- Onthoud dat echte bankmedewerkers nooit bij u thuis zullen langskomen om uw bankkaart of waardevolle spullen op te halen en nooit uw pincode zullen vragen.
- Let vooral op tijdens de zomer. De oplichters zijn hoofdzakelijk (maar niet uitsluitend) jongeren tussen de 15 en 25 jaar en in de zomer hebben ze extra tijd om kaartfraude te plegen.
Valse kredieten
Op zoek naar een krediet? Ook dan is het belangrijk om op te letten. De FSMA heeft 14 nieuwe kredietverstrekkers zonder vergunning geïdentificeerd. Deze fraudeurs verstrekten valse kredieten via het internet.
De oplichters gaan op verschillende manieren te werk. Zo benaderen ze potentiële slachtoffers via e-mail of social media of plaatsen ze online advertenties. Hierbij doen ze zich voor als ingeschreven kredietbemiddelaars of kredietverstrekkers met een vergunning en proberen ze dit te bewijzen door namen of logo’s van bekende kredietinstellingen te gebruiken. Dit fenomeen staat gekend als ‘cloned firm’-fraude.
Ze lokken consumenten met enorm gunstige voorwaarden. Zo beweert de kredietverstrekker dat hij grote bedragen uitleent tegen lage rente. Bijkomend ‘voordeel’? Hij verklaart ook dat hij niet zal nagaan of de consument een wanbetaler is en vroeger leningen is aangegaan die hij niet kon terugbetalen. Het doel is duidelijk: inspelen op consumenten die door de huidige economische situatie snel een krediet zoeken om extra budget te hebben.
Gaan de consumenten in op de aanbieding? Dan krijgen ze de vraag om eerst een aantal kosten, verbonden aan het krediet, te betalen. Denk aan een verzekeringspremie die de kredietgever zogezegd moet indekken tegen het niet-terugbetalen van de lening. Of bijvoorbeeld dossierkosten en administratieve kosten. Dit zijn louter fictieve kosten: wanneer de consumenten ze betalen, verdwijnt de ‘kredietgever’ en is het bijna onmogelijk om de gestorte bedragen te recupereren.
Onze tips
- Wees op uw hoede als u uit het niets een krediet aangeboden krijgt via mail, social media of advertenties.
- Wees wantrouwig als u bijzonder gunstige kredieten aangereikt krijgt. Vaak is dit te mooi om waard te zijn.
- Wantrouw kredietverstrekkers als ze eerst vragen een geldsom te betalen om bepaalde kosten te dekken en pas daarna het krediet willen verstrekken.
- Controleer via de zoekfunctie op de FSMA-website of de aanbieder de nodige vergunning of inschrijving heeft.
- Zoek de kredietverstrekker op via een zoekmachine zoals Google. Maar let op: vaak schrijven de fraudeurs zelf positieve getuigenissen om u te overtuigen.
Meer weten over de laatste fraudetechnieken? Klik hier om meer cybersecurity-tips te ontdekken.