Beleggen
24/04/2018
Opgelet voor phishing
Bron: MeDirect, 24/04/2018

MeDirect zal u nooit contacteren via e-mail of telefoon en naar uw persoonlijke gegevens vragen.

Wat is phishing?

Phishing is online fraude gepleegd door internetfraudeurs welke zich voordoen als uw financiële instelling. Dit kan op verschillende manieren: via e-mail, met een pop-up venster in uw browser of via de telefoon. Hoe gaat dit in zijn werk?

Via e-mail: U krijgt een frauduleuze mail die lijkt op een mail van uw financiële instelling. Hierbij wordt mogelijks gebruik gemaakt van het logo en/of de officiële stijl van e-mail. In deze mail wordt u uitgenodigd uw bankgegevens aan te passen, te raadplegen of te updaten, omwille van veiligheidsredenen, standaard controles of andere feiten.

U wordt hiervoor gevraagd op een link te klikken, die u zal doorverbinden naar een valse website die lijkt op die van uw financiële instelling. Daar zal gevraagd worden naar uw persoonlijke gegevens.

Wanneer u denkt dat u een frauduleuze e-mail in naam van MeDirect krijgt, vragen we u onmiddellijk contact op te nemen met onze klantendienst en zeker niet te klikken op de link in deze mail.

Via telefoon of SMS: Fraudeurs kunnen u ook opbellen via telefoon of een SMS sturen. Hierbij doen ze zich voor als een medewerker van uw financiële instelling die u op de hoogte zal brengen van eventuele problemen met uw rekening. Om alles na te gaan vraagt deze fraudeur dan naar uw persoonlijke gegevens.

Indien u denkt slachtoffer te zijn, vragen wij om zeker geen persoonlijke gegevens zoals wachtwoorden, rekeningnummers en dergelijke door te geven. Neem vervolgens contact met ons op.

Hoe herkent u een mogelijke phishing mail?

  • Phishingmails zijn soms geschreven in heel slecht Nederlands. Ze bevatten spellingfouten of foutieve zinsconstructies. Soms zijn ze zelfs in een vreemde taal. Bij uw bank heeft u uw voorkeurstaal opgegeven en uw bank zal u steeds communicatie sturen in deze taal.
  • U kunt een phishingmail ook herkennen aan de afzender. Vaak is dit een vals e-mail adres en is e-mail adres ook niet afkomstig van een veilige afzender.
  • Er wordt ook vaak gevraagd te klikken op een link om uw persoonlijk gegevens te controleren. Hierbij wordt soms zelfd gedreigd met gevolgen als u dat niet doet.
  • De e-mail wordt weergegeven als spam in uw inbox.
  • Vaak als u op een link klikt in dergelijke mail, gaat u naar een valse website. Deze zal, in tegenstelling tot die van uw bank, geen veilige verbinding hebben.
MeDirect zal u nooit contacteren via e-mail of telefoon en naar uw persoonlijke gegevens vragen. Indien u twijfelt aan de echtheid van een communicatie, gelieve steeds met ons contact op te nemen via het officiële nummer van de klantendienst: 02 518 00 00.