MeDirect zal u nooit contacteren via e-mail of telefoon en naar uw persoonlijke gegevens vragen.
Wat is phishing?
Phishing is online fraude gepleegd door internetfraudeurs welke zich voordoen als uw financiële instelling. Dit kan op verschillende manieren: via e-mail, met een pop-up venster in uw browser of via de telefoon. Hoe gaat dit in zijn werk?
Via e-mail: U krijgt een frauduleuze mail die lijkt op een mail van uw financiële instelling. Hierbij wordt mogelijks gebruik gemaakt van het logo en/of de officiële stijl van e-mail. In deze mail wordt u uitgenodigd uw bankgegevens aan te passen, te raadplegen of te updaten, omwille van veiligheidsredenen, standaard controles of andere feiten.
U wordt hiervoor gevraagd op een link te klikken, die u zal doorverbinden naar een valse website die lijkt op die van uw financiële instelling. Daar zal gevraagd worden naar uw persoonlijke gegevens.
Wanneer u denkt dat u een frauduleuze e-mail in naam van MeDirect krijgt, vragen we u onmiddellijk contact op te nemen met onze klantendienst en zeker niet te klikken op de link in deze mail.
Via telefoon of SMS: Fraudeurs kunnen u ook opbellen via telefoon of een SMS sturen. Hierbij doen ze zich voor als een medewerker van uw financiële instelling die u op de hoogte zal brengen van eventuele problemen met uw rekening. Om alles na te gaan vraagt deze fraudeur dan naar uw persoonlijke gegevens.
Indien u denkt slachtoffer te zijn, vragen wij om zeker geen persoonlijke gegevens zoals wachtwoorden, rekeningnummers en dergelijke door te geven. Neem vervolgens contact met ons op.
Hoe herkent u een mogelijke phishing mail?