Rekeningen

Hoe open ik een rekening?

Als je al klant van MeDirect bent, dan open je een rekening snel en gemakkelijk. Je hoeft enkel in te loggen op jouw persoonlijk platform, te klikken op Rekening openen en de stappen op het scherm te volgen. Als je nog geen klant bent van MeDirect, dan klik je op Word Klant en volg je de stappen op het scherm. Van zodra jouw aanvraag wordt goedgekeurd, dan kan je inloggen op jouw persoonlijk platform, klikken op Rekening openen en de stappen op het scherm volgen.

Zijn er kosten verbonden wanneer ik een rekening open en beheer?

MeDirect rekent geen kosten aan wanneer je een rekening opent en beheert. Voor meer informatie over onze kosten, kan je ons Tarieven- en Kostenoverzicht  bekijken. (note : implicitly, this would mean that there could be charges for closing an account, as the sentence only mentions opening and maintaining the account, but nothing about closing)

Kan ik meer dan één gereglementeerde spaarrekening openen?

Ja, elke klant kan één gereglementeerde spaarrekening van elk type gereglementeerde spaarrekening openen die MeDirect aanbiedt, hetzij persoonlijk of gezamenlijk. Momenteel bied MeDirect 3 types gereglementeerde spaarrekeningen aan.  Een eerste storting op een gereglementeerde spaarrekening kan worden geinitieerd van een bankrekening bij een andere bank. 

Kan ik een bedrag opvragen van mijn MeDirect Fidelity Sparen rekening?

U kunt op elk moment een bedrag opvragen van de gereglementeerde spaarrekening. U dient er wel rekening mee te houden dat u mogelijks de getrouwheidspremie of een deel hiervan verliest op bedragen die niet gedurende 12 opeenvolgende maanden op de rekening staan. Op uw homebanking kunt u steeds een simulatie hiervoor maken. 

Wat als ik het geld van mijn ME Spaarrekening nu nodig heb?

Wanneer u via de beveiligde website geld wenst af te halen van uw ME Spaarrekening, dient u rekening te houden met volgende opzegperiodes: ME1: 1 maand ME3: 3 maanden ME6: 6 maanden ME12: 12 maanden U kunt geen geld afhalen van uw ME Spaarrekening zonder deze opzegperiodes te respecteren.

Kan ik een bedrag overzetten van mijn ME spaarrekening naar mijn gereglementeerde spaarrekening?

  U heeft de mogelijkheid om een bepaald bedrag op te vragen van uw ME Spaarrekening vanaf uw persoonlijk online platform. Allereerst dient u wel een gereglementeerde spaarrekening te openen.   Vervolgens klikt u op de toets “Mijn Transacties” en selecteert u de optie ‘ME Opvragingen’ om het bedrag rechtstreeks over te schrijven van uw Me Spaarrekening naar uw gereglementeerde spaarrekening.  Gelieve er evenwel rekening mee te houden dat de opzegperiode dient gerespecteerd te worden, afhankelijk van het type Me Spaarrekening. Gedurende de opzegperiode blijft u evenwel rente opbouwen op het totaal bedrag dat u op de Me Spaarrekening heeft staan: opgevraagd bedrag + (eventueel) resterend bedrag.  

Welke wisselkoers hanteert MeDirect?

MeDirect rekent geen provisies of commissies aan, enkel een marge op de marktkoers: bij normale marktomstandigheden is deze marge 0,5% op het geldende markttarief. In periodes van verhoogde volatiliteit is het mogelijk dat tijdelijk een hogere marge wordt toegepast. In elk geval, voor de uitvoering van elk order kunt u de indicatieve wisselkoers terugvinden op de orderuitvoeringspagina en de toegepaste wisselkoers vindt u in de bevestiging van uw transactie.

Stuurt MeDirect mij bankafschriften?

Wij sturen u eenmaal per jaar een officieel rekeningafschrift. Begin januari ontvangt u het afschrift over de periode van het volledige vorig jaar via een beveiligd bericht.  U heeft tevens de mogelijkheid via de beveiligde site om afschriften aan te maken, te bewaren en af te drukken met data naar keuze. Afschriften van uw beleggingsrekening worden tweemaal per jaar verstuurd: aan het begin van het jaar voor de voorbije 6 maanden en op 30 juni over de eerste 6 maanden van het jaar. De rekeninguittreksels worden per beveiligd bericht doorgestuurd. U kunt op elk moment een papieren kopie van uw rekeninguittreksels opvragen, maar hiervoor rekenen wij een extra kost aan. Raadpleeg ons overzicht van tarieven en kosten. Indien u een vermogensbeheer portefeuille heeft, ontvangt u 4 keer per jaar een volledig overzicht van de uitgevoerde transacties en laatste rendementen.