Risk Officer

Ter ondersteuning van onze strategische initiatieven zijn wij op zoek naar een (Junior) Risk Officer om het risk team van de Belgische Bank te versterken. De functie kan echter zowel in België als in Malta worden uitgeoefend.
Dit is een uitgelezen kans voor een jonge professional met interesse in Finance om een carrière te starten of uit te bouwen binnen een ambitieuze online bank.
Hoewel de “Risk Officer Organisational Support” zal rapporteren aan de Head of Credit Risk in België zal zijn rol veel breder zijn dan alleen Credit Risk. In een dynamisch fintech bedrijf als MeDirect zal de succesvolle kandidaat de kans krijgen om te werken aan een breed scala van Risk Management onderwerpen en zal hij/zij in contact komen met collega’s van zowel de eerste als de tweede lijn in België, Malta en Londen.

We bieden je een flexibele werkomgeving waar de balans tussen werk en privé belangrijk is, een intellectuele uitdaging die je de kans geeft om te groeien en een competitief pakket.

Duties and responsibilities

  • Deelnemen aan de voorbereiding en zorgen voor de tijdige beschikbaarheid van belangrijke risicometrische gegevens over diverse portefeuilles (Corporate Lending, Structured Finance, Hypothecaire leningen en Treasury-instrumenten) en de coördinatie van de productie van de maandelijkse Management Risk Reports, alsmede de voorbereiding van andere periodieke rapportages en informatie op verzoek van de externe accountant en de toezichthouders.
  • Toezien op de kwaliteit/beschikbaarheid van de gegevens en ervoor zorgen dat deze in overeenstemming zijn met de interne/externe definities.
  • Met een kritische blik de evolutie van de portefeuilles opvolgen ten opzichte van de belangrijkste risico-indicatoren en ervoor zorgen dat de businesses evolueren binnen de Risk Appetite-limieten en de verschillende risicobewakingsdashboards ontwikkelen/verbeteren in het licht van de ontwikkelingen van de verschillende businesses (bv. Belgische hypotheken).
  • Uitvoeren van diepgaander onderzoek en analyses, inclusief interactie met de verschillende stakeholders (business representatives, Finance, Risk Analytics, Business Intelligence, …), om mogelijke fouten, abnormale afwijkingen of specifieke thema’s te verduidelijken.
  • Optreden als secretaris van verschillende managementcomités, waaronder het Belgisch Management Risk Committee (verantwoordelijk voor de planning, het samenstellen van de agenda en het opstellen van de notulen).
  • Het Belgische Risk-team ondersteunen bij de ontwikkeling van de activiteiten van de Bank met betrekking tot bredere Risk-projecten, zoals het beoordelen en bijwerken van de belangrijkste risicodocumenten (Frameworks, Policies, Inventories, Limits, procedures, Risk Control Self-Assessment, Internal Control Report, …), deelnemen aan de ICAAP/ILAAP-oefeningen, enz.
  • Meewerken aan de uitvoering van aanbevelingen van interne en externe auditors/regulatoren.
  • Andere analyses en taken die van tijd tot tijd door de Head of Credit Risk kunnen worden bepaald om een adequaat beheer van het Belgische Risk team te waarborgen.

Required knowledge, skills, and experience

  • Bachelor- of masterdiploma in economie of management (met of zonder ervaring) of een andere bachelor/master met ten minste twee jaar gerelateerde ervaring in risicobeheer.
  • Ervaring met het monitoren van belangrijke kredietrisicoparameters op Corporate en/of Retail portefeuilles is een pre.
  • Uitstekende analytische vaardigheden, rigoureus met een sterk gevoel voor precisie.
  • Gevorderde kennis van de MS-Office suite (Excel, Word, PowerPoint) en enige noties van VBA (of programmeren in andere talen) is een pluspunt.
  • Gevoel voor gegevensanalyse (bijvoorbeeld het extraheren uit gegevensbanken, het verwerken en analyseren van bedrijfsgegevens in verband met kredietrisico en het voorbereiden van daaruit voortvloeiende presentaties voor het management).
  • Het vermogen om discussies, ontwikkelingen en verbeteringen met andere belanghebbenden aan te pakken met betrekking tot de technische aspecten van Risk Management.
  • Zelfstandig kunnen werken op een goed georganiseerde manier, hands-on, oplossingsgericht en enthousiast om “de extra-mile” te gaan.
  • Sterke communicatieve vaardigheden in het Engels (geschreven en gesproken) is een must. Professionele kennis van het Frans en/of het Nederlands is een pluspunt.
  • Blijk geven van inzet, betrouwbaarheid, persoonlijke integriteit, eerlijkheid en respect.

Legal Officer

Je maakt deel uit van een klein en dynamisch juridisch team binnen een snel groeiend bedrijf en rapporteert rechtstreeks aan het hoofd van de juridische afdeling.

We bieden je een flexibele werkomgeving waar de balans tussen werk en privé belangrijk is, een intellectuele uitdaging die je de kans geeft om te groeien en een competitief pakket.

Duties and responsibilities

  • Helpen bij de Corporate housekeeping van het bedrijf.
  • Ondersteunen van de business lines bij dagelijkse juridische zaken, zoals onderhandelen en opstellen van commerciële contracten, behandelen van (mogelijke) geschillen.
  • Doe onderzoek, bezorg bedrijfsgericht advies en andere juridische bijstand aan de business lines.
  • Ontwikkeling van het beleid van de bank inzake sectorspecifieke kwesties, corporate governance of regelgevingskwesties.
  • Het verschaffen van opheldering over juridische taal of specificaties aan de business lines.
  • Communiceren en onderhandelen met externe partijen (externe adviseurs, toezichthouder, Ombudsfin, enz.), het creëren van vertrouwensrelaties, of het ondersteunen van de business met dergelijke verzoeken.
  • Opstellen en wijzigen van contracten, procedures en andere juridische documenten.
  • Het aanleggen en beheren van een solide juridische contractuele database.
  • Optimaliseren van juridische processen om inefficiënties te elimineren.
  • Voortdurend onderzoek doen naar juridische bronnen, zodat je op de hoogte blijft van alle actuele wetten en bijgevolg de business lines kan informeren.
  • Het regelmatig analyseren van de acties en beslissingen van de bank, het identificeren van probleemgebieden, het voorstellen van alternatieve handelwijzen en mitigerende acties.
  • Geleidelijk meewerken aan transactionele werkzaamheden (M and A, structured finance en kapitaalmarkten).

Required knowledge, skills, and experience

  • Master in de rechten met uitstekende resultaten.
  • Frans of Nederlands geschreven en gesproken.
  • Engels, geschreven en gesproken.
  • 1-3 jaar ervaring.
  • Een algemene achtergrond in recht.
  • Ervaring op het gebied van IT-contracten en/of bankzaken en/of procesvoering en/of belastingzaken en/of algemeen handelsrecht is een pre.
  • Je bent in staat om op een onafhankelijke, efficiënte, hands-on en proactieve manier te werken.
  • Je bent een doortastende jurist en neemt alle mogelijke juridische kwesties in overweging alvorens aanbevelingen te doen.
  • U beschikt over uitstekende analytische, communicatieve, diplomatieke, onderzoeks- en redactionele vaardigheden.

Marketing Strategist Dutch Retail market – Manager

We staan op het punt om de Nederlandse markt te betreden. We willen Nederlandse klanten dezelfde innovatie en disruptie bieden als onze Belgische klanten. Om onze ambitie en ons team te versterken hebben we een capabele marketing strateeg nodig.

In deze veelzijdige functie sta je aan het begin van deze spannende reis. Het ontwikkelen van onze (go-to) market-, communicatie-, en mediastrategie. Uiteraard werk je nauw samen met ons team in Nederland, alsook met collega’s in België en Malta: Marketing & CRM teams, evenals andere interne stakeholders (product managers, legal/compliance, Operationele afdelingen, etc.). Je beheert ook de relatie met de partners die MeDirect ondersteunen bij de uitvoering van haar strategie: creatief bureau, mediabureau, PR bureau, etc. Je rapporteert aan de Head of Dutch Retail Market.

Wij kunnen u een flexibele werkomgeving bieden waar het evenwicht tussen werk en privéleven belangrijk is, met een intellectuele uitdaging waardoor u kunt groeien, evenals een competitief pakket.

Duties and responsibilities

  • Het onderzoeken, ontwikkelen en communiceren van een strategisch marketingplan om te voldoen aan de doelstellingen van MeDirect Bank om haar producten te lanceren en te introduceren op de Nederlandse Retailmarkt.
  • Samenwerken met verschillende teams (voornamelijk marketing) om deze plannen, inspanningen, campagnes uit te voeren.
  • Het geven van analyses en aanbevelingen aan het marketing- en communicatieteam om onze inspanningen te optimaliseren en de groei te vergroten.
  • In nauwe samenwerking met het marketingteam in België, het leiden en optimaliseren van marketinginspanningen en klantencampagnes voor MeDirect Bank in Nederland.
  • Het afstemmen van de marketinginspanningen met de algemene business.
  • Gebruik van feedback van klanten om klanttevredenheid te waarborgen en verbeteringen voor te stellen.
  • Voorspellen van markttrends.
  • Helpen bij het vormgeven van de positionering en het verhaal van het merk terwijl het juiste publiek wordt aangesproken.
  • Analyseren van de belangrijkste prestatie-indicatoren voor verkoop en marketing.

Required knowledge, skills, and experience

  • Bachelorsdiploma in marketing, communicatie of aanverwante richting.
  • Minimaal 8 jaar ervaring als marketing strateeg, (online) marketing manager, marketing consultant of vergelijkbare rol. Bij voorkeur bij een bank en/of makelaar.
  • Ervaring met financiële producten zoals sparen, beleggen, pensioen, betalen en hypotheken heeft de voorkeur.
  • Creatieve en data-gedreven denker die niet bang is om gedurfde stappen te zetten.
  • Bewezen staat van dienst op het gebied van projectmanagement en veel oog voor detail.
  • Diepgaande kennis van CRM-software en contentmanagementsystemen.
  • Uitstekende communicatieve vaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk.

Buy-to-let Specialist

Vanaf september 2019 heeft MeDirect Belgium NV/SA actief geïnvesteerd in Nederlandse woninghypotheken. Hiervoor werkte de Bank intensief samen met gerenommeerde Nederlandse partners, die de Bank ondersteuning bieden bij marketing, distributie, underwriting, servicing en achterstandenbeheer. Sinds de start van de activiteiten heeft de Bank een hypotheekportefeuille van € 1.650 mln opgebouwd en een aanzienlijk deel van de portefeuille met succes gesecuritiseerd.

De Bank werkt actief aan mogelijkheden voor verdere groei op de Nederlandse hypotheekmarkt, onder meer door het ontwikkelen van nieuwe concepten, zoals buy-to-let kredietverlening. Het merendeel van de operationele activiteiten zal worden uitbesteed aan professionele partijen die reeds actief zijn op de Nederlandse markt. Sommige krediet- en special servicing beslissingen zullen echter niet worden uitbesteed, maar door de Bank worden genomen. Wij zijn geïnteresseerd in Nederlandse BTL professionals met een achtergrond in kredietfiattering en/of credit management, maar ook geïnteresseerd om bij te dragen aan het management van de Nederlandse hypotheken business line en ondersteuning te bieden en/of verantwoordelijk te zijn voor de ontwikkeling van nieuwe concepten. De functie van Buy-to-Let Specialist is een combinatie van Credit Management en Product Management. Wij zijn van mening dat deze functie een uitstekende kans is voor een BTL credit underwriter, op zoek naar een volgende stap in hun carrière; op zoek naar bredere verantwoordelijkheden in de buy-to-let hypotheek business, waarbij credit dossier werk gecombineerd wordt met een meer naar buiten gerichte marktvisie en een all-round professional wordt.

Duties and responsibilities

Credit Management activities

  • Optreden als contactpersoon voor de afdeling underwriting van de uitbestedingspartner;
  • Het geven van begeleiding bij kredietaanvragen die niet volledig voldoen aan de standaard acceptatiecriteria;
  • Voorbereiden, presenteren en bespreken van kredietvoorstellen voor de kredietcommissie die verantwoordelijk is voor het goedkeuren van kredietaanvragen die het mandaat overschrijden;
  • Optreden als lid, plaatsvervangend stemgerechtigd lid en secretaris van de kredietcommissie en communiceren van besluiten aan relevante teams;
  • Het uitvoeren van steekproefsgewijze kredietbeoordelingen op individueel kredietaanvraagniveau en op kredietacceptatieprocedures bij de uitbestedingspartner, samen met de Risk Manager en de Manager Oversight & Operations;
  • Het samen met de Manager Oversight & Operations monitoren van de ontwikkeling van achterstallige kredieten op portefeuilleniveau. Het bespreken van de ontwikkeling en adequate opvolging van dossiers in achterstand met de afdeling achterstandsbeheer van de uitbestedingspartner;
  • Binnen het mandaat beslissen over uitwerkingsprogramma’s voor individuele dossiers in achterstand. Voorbereiden, presenteren en bespreken van kredietvoorstellen voor het kredietcomité dat verantwoordelijk is voor achterstallige beslissingen die het mandaat overstijgen (bv. beslissingen om uit te sluiten);
  • Ondersteunen van het opstellen van kwartaal portfolio rapporten voor Nederlandse Hypotheken (QPR), met betrekking tot exposures, achterstanden, forbearance, delinquencies, etc.

Product Management activities

  • Monitoren en analyseren van concurrerende producten/concepten. 2. Het volgen van de markt en het signaleren van nieuwe producten of ontwikkelingen die van belang kunnen zijn voor de Bank. Zorgen dat het management op de hoogte is van relevante ontwikkelingen en geadviseerd wordt over eventueel te nemen maatregelen ter bescherming of verbetering van de positie in de (BTL) hypotheekmarkt.
  • Het verrichten van marktonderzoek;
  • Het werken aan de ontwikkeling en het beheer van hypotheekproducten; binnen een kleine bank beslaat dit de gehele waardeketen, van eerste concept, via technische en juridische uitvoering, tot financiering en uiteindelijk marktintroductie;
  • Onderhouden van het interne kredietbeleid ten aanzien van (BTL) hypotheken, acceptatiecriteria in samenwerking met Risk (en originator);
  • Het bewaken van de prijsstelling en het ondersteunen van repricing processen;
  • Het analyseren van de portefeuille in termen van risico/prestatie.

Required knowledge, skills, and experience

  • Bachelor- of masterdiploma plus 5+ jaar progressief verantwoordelijke en relevante ervaring in buy-to-let hypothecaire kredietverlening in Nederland, met ten minste 2 jaar ervaring in kredietgoedkeuringen van buy-to-let hypotheken;
  • Uitstekende analytische vaardigheden;
  • Sterke mondelinge en schriftelijke communicatieve vaardigheden in het Nederlands en Engels;
  • Gedreven, zelfstandig, enthousiast en hands-on zijn met een praktische waardering van het volledige hypotheekproces;
  • Persoonlijke integriteit, eerlijkheid, betrouwbaarheid, respect en betrokkenheid.

Officer Administration

De kandidaat zal deel uitmaken van het administratieteam van de groep en nauw samenwerken met de HR-afdeling in België, alsook met andere belgische afdelingen.

Duties and responsibilities

  • Algemene administratieve taken in verband met het runnen en beheren van het kantoor in nauwe samenwerking met het management en het hele team, dit vereist een aanwezigheid op kantoor van gemiddeld 3-4 keer per week
  • Ervoor zorgen dat het kantoor geschikt is voor het doel – het bijwonen van aannemers, leveringen, routine onderhoud van de netheid van het kantoor
  • Beheer van procedures en processen voor de goede werking van het kantoor
  • Contacten onderhouden met derden in verband met het kantoor (water, koffie, enz.)
  • Verantwoordelijk voor de distributie van inkomende en uitgaande post, en het beantwoorden van inkomende telefoongesprekken
  • Contact onderhouden met het IT support team om eventuele IT problemen op te lossen en wanneer apparaten nodig zijn (inclusief laptops en remote apparaten indien nodig)
  • Hoofdcontactpunt voor IT-aangelegenheden, in nauwe samenwerking met het Malta-team
  • Wagenparkbeheer, evenals abonnementen voor het openbaar vervoer
  • Zorgen voor een warm onthaal van externe klanten en bezoekers
  • Coördinatie van de verwerking en betaling van facturen
  • De toegewezen preventieadviseur zijn
  • Voorbereiden van de onboarding van medewerkers wat betreft de toegang tot de systemen van de Bank
  • Coördineren met HR over evenementen/geschenken voor de medewerkers
  • Onboarding en offboarding vanuit een IT/infrastructuur perspectief
  • Het onderhouden van contacten met HR om te zorgen voor de verwerking van werknemersvoordelen zoals (maar niet beperkt tot) autoleases, phone policy, enz.
  • Onderhouden en up-to-date houden van documentatie met betrekking tot administratie en secundaire arbeidsvoorwaarden
  • Andere taken die van tijd tot tijd door de Chief Executive Officer/Chief Administration Officer kunnen worden bepaald.

Required knowledge, skills, and experience

  • Bachelordiploma of gelijkwaardig door ervaring
  • Ten minste 1 jaar ervaring
  • Vloeiend in Frans of Nederlands (beide is een pluspunt) en Engels – zowel geschreven als gesproken
  • Je bent een zelfstarter, flexibel en hands-on

Banking Regulatory Reporting Analyst

De geselecteerde kandidaat krijgt de kans om in een van de opkomende digitale banken in België te werken en deel uit te maken van het Finance team. De geselecteerde kandidaat zal voornamelijk verantwoordelijk zijn voor het opstellen van reglementaire verslagen met een uitstekende blootstelling binnen de bank en aan senior stakeholders.

Duties and responsibilities

  • Opstellen en indienen van regelgevingsrapporten bij de regelgevende instanties
  • Opstellen van maandelijkse financiële verslagen voor het management ter ondersteuning van de besluitvorming
  • Opbouwen en ontwikkelen van een effectieve werkrelatie met medewerkers binnen de verschillende bedrijfsonderdelen en andere financiële collega’s
  • Een actieve rol spelen bij de analyse en interpretatie van gegevens met betrekking tot de kapitaaltoereikendheid en de liquiditeitspositie van de bank
  • Het verbeteren van de kwaliteit van de beschikbare financiële informatie en de rapportage door het team aan de belanghebbenden
  • Deelnemen aan relevante projecten, systeemimplementatie en -verbeteringen
  • Assisteren bij vragen van regelgevende instanties en externe auditors

Required knowledge, skills, and experience

  • Sterke kennis van MS Excel en basiskennis boekhouding
  • Werkervaring in het regulatory reporting team van een bank
  • Belangstelling om te werken in een organisatie in ontwikkeling met mogelijkheden om de eigen kennis over de werking van het banksysteem te verbreden

Financial Crime Compliance

Het Compliance-team zorgt ervoor dat de toepasselijke regelgeving en normen worden nageleefd door beleidslijnen op te stellen die de regelgevingseisen van de Groep dekken. De succesvolle kandidaat zal deel uitmaken van dit team en in het bijzonder van de eenheid Anti-Money Laundering (AML), die toezicht houdt op de uitvoering van het beleid, de procedures, systemen en controles met betrekking tot financiële misdrijven, zoals bepaald door de lokale, Europese en internationale regelgeving en de toepasselijke industriële normen.

Duties and responsibilities

Zorgen voor naleving van wetten, regels, voorschriften en richtlijnen die zijn uitgevaardigd in het kader van de Regeling ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme, corruptie en sancties, door:

  • Het communiceren van richtlijnen op een duidelijke en begrijpelijke manier, in staat zijn om de normen van de bank te begrijpen en deze kennis over te dragen aan relevante medewerkers; het analyseren van feedback en proactief zijn in het waarborgen van de naleving van de toepasselijke AML-regelgeving;
  • Het bijhouden van uitgebreide en tijdige rapportages over AML-risico’s en de implementatie van normen, volgens interne normen en lokale regelgeving (interne en externe rapportage);
  • Het voorbereiden, beoordelen en implementeren van de noodzakelijke systemen en documentatie om te voldoen aan het toepasselijke AML-regelgevingskader;
  • Deelnemen aan relevante risico- en nalevingscomités en werkgroepen bij het behandelen van AML-gerelateerde zaken;
  • Interactie en samenwerking met andere afdelingen op het gebied van financiële criminaliteit compliance kwesties en verzoeken;
  • Het opstellen en uitvoeren van het AML-gedeelte van compliance monitoring en actieplannen;
  • Ervoor zorgen dat de Bank beschikt over adequate beleidslijnen en procedures tegen het witwassen van geld;
  • Toezicht houden op het openen van rekeningen en op transacties en ervoor zorgen dat verdachte activiteiten waar nodig worden onderzocht
  • Ervoor zorgen dat verzoeken om informatie en documentatie van de FIU, rechtshandhavingsinstanties, gerechtelijke en andere autoriteiten tijdig worden afgehandeld.

Required knowledge, skills, and experience

  • Master in economie, rechten, financiën of bedrijfskunde
  • Doeltreffende mondelinge en schriftelijke communicatie in het Frans, Nederlands en Engels
  • Minstens 2-3 jaar ervaring met AML
  • Een certificaat in Compliance, financiële criminaliteit of AML
  • Grondige kennis van het beleid van de Groep inzake de naleving van de regels op het gebied van financiële criminaliteit
  • Een sterk oog voor detail en het vermogen om geïdentificeerde risico’s te analyseren en te escaleren naar het management, en een gezond beoordelingsvermogen uit te oefenen met integriteit en onpartijdigheid
  • Aantoonbaar vermogen om op eigen initiatief en in teamverband te werken
  • Sterke organisatorische vaardigheden en het vermogen om prioriteiten te stellen binnen strakke deadlines
  • Aantoonbaar vermogen om te leren en zich aan te passen aan een veranderende omgeving

Inbound Customer Service Officer

Ben je op zoek naar een nieuwe uitdaging? Een boeiende werkomgeving waar je al je passie voor bank gerelateerde onderwerpen kwijt kunt? Laat ons je dan meer over ons vertellen.
Wij zijn MeDirect!
De sleutel van ons – en hopelijk jouw – succes is dat we werken met mensen voor mensen. Collegialiteit, diversiteit en teamwork zijn enkele van de aspecten die je zal terugvinden in onze Belgische Customer Service afdeling. In nauwe samenwerking met de Customer Service Manager zal je onze Belgische klanten ondersteunen tijdens hun customer journey. Je komt terecht in een snelgroeiende en innovatieve omgeving, waar je kan meegroeien met ons bruisend en jong team dat gedreven is om een uitstekende klantenservice te bieden.
Zijn shifturen – tussen 9u en 20u – een meerwaarde voor je persoonlijke planning, in combinatie met gestructureerd thuiswerk? En werk je graag in het hartje van Brussel als je op kantoor bent? In dat geval verwelkomen we je graag in ons bedrijf. De functie biedt ook de mogelijkheid om een professioneel getuigschrift Bankbemiddeling (Febelfin – Wet Willems) te behalen.

Duties and responsibilities

  • Werven van nieuwe klanten door het beantwoorden van inkomende telefoongesprekken en het beantwoorden van e-mails van klanten
  • Het beantwoorden en oplossen van vragen van klanten en het escaleren van technische problemen, waarbij je de beste oplossing voor het probleem vindt en uitlegt
  • Klanten voorzien van informatie over de producten en diensten van de bank
  • Het opvolgen van instructies van klanten, waaronder betalingen, het plaatsen van transacties, het overdragen van beleggingsportefeuilles en het openen en sluiten van rekeningen
  • Ondersteuning van de marketingstrategie van de bank door middel van diverse campagnes gericht op spaar- en vermogensproducten

Required knowledge, skills, and experience

  • Moedertaal Frans
  • Uitstekende mondelinge en schriftelijke communicatievaardigheden in het Engels en Nederlands zijn een pluspunt
  • Eerdere ervaring in een klantenservicerol wordt als een pluspunt beschouwd

Credit Risk Manager – Retail Mortgages

De Bank breidt haar activiteiten uit, ontwikkelt hypothecaire leningen voor particulieren in Nederland en wil een soortgelijke activiteit starten in België via partnerships met een hypotheekverstrekker en -beheerder. Om deze strategische initiatieven te ondersteunen, zijn we op zoek naar een Credit Risk Manager met ervaring in de hypotheeksector om het risicoteam in België te versterken.

Dit is een uitgelezen kans voor gekwalificeerde professionals om zich te profileren en hun loopbaan verder te ontwikkelen bij een snelgroeiende bank.

De Credit Risk Manager rapporteert in eerste instantie aan de Chief Risk Officer en werkt samen met collega’s van zowel de eerste als de tweede verdedigingslinie in België, Londen en Malta.

De juiste kandidaat kan het Belgische hypothekenproject leiden vanuit een kredietrisicoperspectief, de nodige controles ontwikkelen om te zorgen voor een adequate kredietrisicobewaking van de totale hypotheekactiviteit (België + Nederland) en de bijhorende portefeuilles beheren binnen het risicokader van de bank op bedrijfsniveau, inclusief risico-identificatie, -beoordeling, -opvolging en -rapportering.

Duties and responsibilities

  • U bepaalt de inschrijvingscriteria, bereidt het kredietkader voor en stelt limieten voorop voor de risicobereidheid voor de Belgische portefeuille, en dit aansluitend bij de business
  • U zorgt voor een juiste interpretatie van de standaard definitie, respijtmaatregelen en andere belangrijke kredietrisico-indicatoren
  • U definieert kredietrisicobehoeften voor rapporteringsdoeleinden, u ontwerpt dashboards voor publicatie in het maandelijkse risicobeheerverslag
  • U houdt toezicht op de correcte implementatie van kredietrisicoparameters door interactie met IT om ervoor te zorgen dat de belangrijkste gegevens beschikbaar zijn/berekend worden en correct worden aangeleverd volgens de risicodefinities
  • U houdt toezicht op de kredietbeslissingen van de kredietverstrekker en zorgt ervoor dat de inschrijvings-/aanvaardingscriteria worden nageleefd
  • U staat in voor de opvolging van de evolutie van de hypotheekportefeuilles ten opzichte van de limieten voor risicobereidheid, belangrijke kredietrisico-indicatoren, ontwikkelingen van achterstallen en voorzieningen
  • U zorgt voor een adequaat toezicht op de bijzondere dienstverleningsacties die door de kredietverlener worden ondernomen (beheer van achterstallen en wanbetalingen)
  • U hebt kennis van alle relevante interne beleidslijnen inzake kredietrisico en u zorgt ervoor dat de normen voldoen aan de reglementaire vereisten, dat deze beleidslijnen en relevante procedures correct worden bijgewerkt, u herziet beleidslijnen en procedures van derde partijen (kredietverstrekker en -beheerder) en stelt deze in vraag
  • U kijkt de periodieke kredietoverzichten van het dossier na en stelt ze in vraag
  • U werkt mee aan de voorbereiding van complexere dossiers en aan de voorstelling van deze dossiers aan het risicocomité
  • Binnen de toegewezen bevoegdheden neemt u beslissingen over nieuwe leningen, wijzigingen van leningen en bijzondere diensten voor hypotheken
  • U communiceert met het Executive Committee, de Board of Directors, auditoren en regelgevende instanties

Required knowledge, skills, and experience

  • U hebt een bachelor- of masterdiploma en meer dan 5 jaar ervaring als Credit Risk Manager binnen de Belgische kredietsector
  • U hebt een bewezen ervaring in het opzetten van een kredietrisicofunctie voor een bedrijf in de hypotheeksector
  • U beschikt over uitstekende analytische vaardigheden
  • U hebt inzicht in de verschillende risico’s die bestaan binnen de hypotheeksector
  • U bent in staat om hypotheekgegevens te extraheren, te verwerken en te analyseren en om hoogwaardige presentaties te geven aan het management
  • U kunt kredietrisicogesprekken, -ontwikkelingen en -verbeteringen (inclusief probleemoplossing) met andere betrokken partijen (bv. commercieel, financiën en IT) te leiden
  • U kunt de kredietrisicofunctie autonoom vertegenwoordigen binnen de verschillende projecten die verband houden met de hypotheekactiviteiten
  • U kunt zelfstandig werken en u bent pragmatisch, gedreven, oplossingsgericht en enthousiast
  • Goede vaardigheden in projectmanagement zijn wenselijk
  • U geeft blijk van inzet, betrouwbaarheid, persoonlijke integriteit, eerlijkheid en respect
  • U beschikt over sterke communicatieve vaardigheden in het Engels (geschreven en gesproken). U hebt een professionele kennis van het Frans en het Nederlands